Un cigarret

 

En el compartiment d’un tren que va camí de Viena, dos viatgers miren, distretament per la finestra. Som a la primera meitat del segle XX. Un d’ells obre la seva cigarrera de plata i n’extreu un cigarret. L’encén i fuma. L’altre l’observa, i entre els dos homes es produeix el següent diàleg:

-Perdoni, ¿té un cigarret?

-Sí i no.

L’home que ha fet la primera pregunta mira al segon amb cert desconcert. El segón, el que fuma, entén que ha de facilitar al primer una explicació, un aclariment.

-No s’espanti: dic “sí i no” pel fet que la seva pregunta admet dues respostes. Dins la cigarrera tinc vuit cigarrets. Per tant, a la pregunta de si en tinc un, puc contestar que no, ja que en tinc vuit. Per altra banda, tenint-ne vuit és obvi que també en tinc un, donat que “un” és subconjunt de “vuit”, igual que “dos”, “tres”, etcètera. Em segueix, no?

-Sí, sí…

-Miri: per poder-li respondre amb un “sí” o un “no”, vostè hauria d’haber preguntat el següent: “té un i solament un cigarret?” Aleshores la respost seria…

-“No”, donat que en té vuit.

-Correcte. Si m’hagués preguntat “té vuit cigarrets”? Directament li hauria contestat que sí, podent-se deduir que també tinc tots els subconjunts possibles de vuit. Però bé, suposo que vostè el que vol és que li dongui un cigarret, no? Doncs no em fa res que ho torni a intentar. Endavant.

-Miri, ara mateix li diria que el cigarret se’l pot confitar, oi que m’entén?

-No s’enfadi, home. Prengui-s’ho com un joc. Si encara queda un bon troç fins que no arribem a Viena… va, digui.

-Bé, a veure: que em donaria un cigarret?

-Depèn.

-Depèn de què?

-De les condicions que establíssim. Si vostè utilitza un condicional, com quan diu “em donaria”, jo he de saber l’antecedent del condicional. És com si em digués: “obriria el paraigua?” Depèn. “Obriria el paraigua si plogués i s’estés mullant”? Aleshores li diria: “sí”. Per això li dic, si la condició fos, per exemple, voler-li donar aleshores, amb tota seguretat li diria que sí. Ho veu clar?

-Sí.

-Doncs endavant.

-Em donaría un cigarret si volgués donar-me’l?

-Sí.

El primer home pensà que el segón li allargaria el cobejat cigarret, però no fou així.

-És que veig que no me’l dóna…

-No li dono, perquè vostè pregunta sobre un fet condicionat a la meva voluntat, però això no implica que aquest fet passi. M’entén?

-Miri, perdoni, però això ja és demencial. Oblidi que li he demanat res.

-Quin poc sentit de l’humor… bé, faré cas del que m’ha dit, i ho formulo mitjançant un enunciat: m’oblido que m’ha demanat res. Però a veure: vostè vol fumar?

-Ara ja no. Vostè és un imbècil.

-Aquest enunciat està ben formulat, però és difícil de verificar. Caldría definir el concepte “imbècil”.

-Deixi-ho córrer, li ho prego…

-Ho deixo córrer, enunciat verificable.

El primer home tornà a mirar per la finestra. Així passà uns minuts, però les ganes de fumar se’l menjaven de viu en viu. Finalment, esclatà:

-Dongui’m el fotut cigarret d’una vegada!!

Impassible, el segon home obrí la cigarrera i li allargà un cigarret.

-Ara sí. Un missatge verbal imperatiu és el que calia. Tingui. No s’enfadi, home. Només hem jugat una mica amb el llenguatge… Per cert, em dic Rudolf Carnap, per servir-lo.

 

Anuncis

2 thoughts on “Un cigarret

  1. Hahahaha. Molt ben construit. No crec pas que Carnap fos tan “pejigotero”, però bé … si non é vero, é ben trobatto.
    La lògica, ja se sap, te aquestes coses. La de maldecaps que donen les FBF (fòrmules ben formades) del càlcul.

  2. Non e vero, Ferran, non e vero… segurament Carnap er un sant baró.
    Sí, les qüestions de llenguatge són interessants, i a vegades divertides. Quan jo n’estudiava tenia uns professors que a la mínima aprofitaven per ficar-hi cullerada humorística i s’agraïa molt.
    Gràcies per la visita.

Deixa un comentari

